صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / فقه، علوم قرآنی و حدیث / آق سرایی /

فهرست مطالب

آق سرایی


آخرین بروز رسانی : دوشنبه 16 دی 1398 تاریخچه مقاله

آق‎سِرایی، محب‎الدین محمد بن احمد بن ابی یزید بن محمد سرایی خطایی (790- 859 ق /  1388-1455م)، مشهور به «ابن بنت آق‎سرایی». مفسر و فقیه حنفی ایرانی‌نژاد. برخی پدر وی را معروف به «مولانازاده» دانسته‎اند و برخی خود او را. در 17 ذیحجه در قاهره متولد شد و همان‎جا پرورش یافت و از این‎رو به وی «قاهری» نیز گفته شده است. نسبت آق‎سرایی او از جد مادریش شیخ شمس‎الدین آق‎سرایی، پدر شیخ بدرالدین محمود و شیخ امین‎الدین یحیێ، گرفته شده است. پدرش در اوان کودکی وی درگذشت و او تحت تکفل پدربزرگ مادریش قرارگرفت. همۀ عمر به تحصیل و تدریس پرداخت و به عبادت و انزوا روی آورد و در میان عام و خاص از جایگاه والایی برخوردار گشت و از بزرگان حنفی به شمار آمد. چندبار حج به جای آورد که نخستین آن در 815 ق / 1412م بود؛ این سفر، به توقف کوتاه او در مکه انجامید و او در این مدت از ابن جَزَری استفاده کرد. سپس به اسکندریه، دمشق، حلب و آمِد مسافرت کرد. در 828 ق / 1425م همراه اَشرف بَرْسْبای از ممالیک بُرجی مصر (766-841 ق / 1365- 1438م) در جنگ قبرس شرکت جست و در همان سال به زیارت بیت‎المقدس نایل آمد. در حدود 830 ق /  1426م از سوی اشرف برسبای به امامت جماعت گماشته شد و چندی بعد کناره گرفت؛ ولی این مقام را در زمان پادشاهان بعد از او: یوسف بن بَرْسْبای (827- 868 ق / 1424-1463م)، الظّاهر جَقْمَقْ (د 857 ق / 1453م) و عثمان بن جقمق (838-892ق / 1434-1487م) کمابیش و به صورت ظاهری نگه داشت. چون اشرف اِینال (784-865 ق / 1382-1461م) بر سر کار آمد، در اوایل دولت خود از آق‎سرایی خواست که امامت جماعت را بپذیرد. وی این مقام را پذیرفت، ولی دیری نپایید که استعفا داد و به عادت خویش در خانه به عبادت و تدریس پرداخت.
در 859 ق / 1455م باز راهی حج گشت، ولی به علت بیماری چند روز پس از رسیدن به مکه در عصر روز جمعه سوم یا چهارم ذی‎الحجه درگذشت و در میان بدر و مکه در جایی به نام «مَعْلات»، در مقبرۀ بنی‎ضیاء، به خاک سپرده شد. ابن‎خطیب ناصریه (774-843 ق / 1372-1440م) در شرح احوال پدرِ آق‎سرایی، دربارۀ خود او گفته است که در رمضان 836 ق /  1432م در حلب با او دیداری داشته و وی را انسانی نیک‎نفس، اندیشمند و خوش‌سیما یافته است.

تحصیلات

آق‎سرایی ادبیات عرب و فقه را نزد دایی خود بدرالدین محمود فرا گرفت. کتاب الکنز را نزد سراج خواند. اصول فقه و تلخیص الجامع‎الکبیر نگاشتۀ محمد بن عَبَّاد بن مالک بن داود خِلاطی (د 652 ق / 1254م) را از شمس‎الدین بن الغَزِّی آموخت. بقیۀ علوم عربی را از محمد بن احمد بن محمد بن مرزوق مغربی (766-842 ق / 1364- 1439م) فرا گرفت و با وی به اسکندریه رفت و 9 سال در التزام عزالدین بن جَمَاعۀ کنانی (749- 819 ق /  1349-1416م) به سر برد. درحقیقت بیشترین اندوخته‎های علمی او در حدیث، نحو، اصول، معانی بیان، منطق و فقه از ابن‌جماعه است. عزالدین او را بسیارگرامی می‎داشت. او طریقۀ «زینیه» را از پایه‎گذار آن زین‎الدین خوافی صوفی (757- 838 ق / 1356-1435م) و هندسه را نزد شهاب‎الدین ابوالعباس مشهور به ابن‌مجدی (767-850 ق / 1366-1446م) فرا گرفت. همچنین نزد ابوعبدالله شمس‎الدین بِساطی (760-842 ق /  1359- 1439م) درس خواند و از ابن ابی‎المجد و ابن‎الکویک و تَغْری برمش ترکمانی و جز ایشان استماع حدیث کرد و از عایشه دختر ابن عبدالهادی و الزین المراغی و کمال بن خیر و تاج بن تونسی و جز ایشان اجازۀ روایت گرفت. پس از تبحر در دانشهای گوناگون، از سوی عزالدین بن جَمَاعه و ابن مرزوق و سراج که از بزرگان حنفی بودند، اجازۀ اقراء قرآن و حدیث و دانشهای گوناگون گرفت و بدین‎سان از بزرگان و مشاهیر مدرسان قاهره گردید. آق‎سرایی در مدرسه‎های «مؤیّدیّه» و «صرغتمشیّه» تفسیر قرآن و در مسجد ماردانی فقه را تدریس کرد. نیز در مدارس جابنکیه و ارتمشیّه و جمالیه به تدریس پرداخت. در حوزۀ درس او گروهی از دانشمندان و از آن جمله سخاوی (831-902ق /  1428-1497م) گرد آمدند.

آثار علمی

برخی از نوشته‎های او بدین‎گونه است: 1. حاشیه بر کَشّاف تا پایان سورۀ نساء (4) که طی آن آرای طیبی، چارْبُرْدی، قطب، تفتازانی، اکمل‎الدین، احمدبن یوسف‎السّمین و جز ایشان را که به عنوان حاشیه بر این کتاب نوشته‎اند، گرد آورده و موارد اختلاف ظاهری ایشان را با هم سازش داده است. 2. حاشیه بر 3/4  کتاب فقهی معروف «الهدایة» تألیف برهان‎الدین علی بن ابی‎بکر مزغینانی حنفی، که مطالب آن را از 5 شرح گرد آورده است: النهایة سِغْناقی، الکافی علی‎الوافی، شرح الکنز زَیْلَعی، شرح القوام اتقانی و شرح اکمل‎الدین. 3. شرح بر بخشی از کتاب البدیع النظام ابن ساعاتی (د 696 ق / 1297م) در اصول. 4. حاشیه بر مفتاح العلوم یوسف سکاکی (555-626 ق / 1160-1229م).

مآخذ

بغدادی، اسماعیل‎پاشا، هدیةالعارفین، استانبول، 1951م، 2 / 201؛ حاجی‎خلیفه، کشف‎الظنون، استانبول، 1941م، 2 /  2038؛ سخاوی، محمد بن عبدالرحمان، الضوءاللامع، قاهره، مکتبةالقدسی، 1354ق، 7 / 15-17؛ سیوطی، جلال‎الدین، نظم‎العقیان، به کوشش فیلیپ حِتی، نیویورک، 1927م، ص 139؛ غنیمه، عبدالرحیم، تاریخ دانشگاههای بزرگ اسلامی، ترجمۀ نورالله کسایی، تهران، یزدان، 1364ش، صص 143-144؛ کحاله، عمررضا، معجم‎المؤلفین، بیروت، داراحیاء التراث العربی، 9 /  29.

کاظم موسوی بجنوردی

 

 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: